Autor: Martina Neubauerová, Společnost MARION MARKETING s.r.o.

 

Stejně jako v jiných oblastech reklamy je i v online marketingu pro úspěch klíčové mít dostatek dat a umět s nimi pracovat. Právě ve sběru dat, která se dají využít pro efektivní cílení online reklamy, nastane už v první polovině roku 2023 zásadní změna. Dosud nejpoužívanější platforma Google Universal Analytics přestane k 1. červenci 2023 sbírat data, a tak je právě teď nejvyšší čas přejít na novou verzi Google Analytics 4. Proč byste s přechodem na GA4 už neměli otálet a jak náročná změna v praxi bude?

Bez dat se v online marketingu neobejdete

Každý podnikatel či firma, kteří berou online marketing vážně, vědí, že pro úspěch je naprosto nezbytné umět sbírat data a následně s nimi pracovat. Vzhledem k tomu, že čím dál větší část našich životů se odehrává na internetu, je k dispozici vskutku obrovské množství dat, která se dají využít pro efektivní cílení reklamy. Tady je ovšem nutné poznamenat, že ačkoliv je dat o uživatelích internetu čím dál více, jejich sběr byl v posledních letech značně ztížen zavedením povinné cookie lišty a dalšími restrikcemi, které souvisejí s ochranou osobních údajů. V oblasti sběru dat na internetu se tak nejen pro marketéry staly nezbytnými pomocníky nástroje od společnosti Google, a to nejčastěji využívaná platforma Universal Analytics (UA) a také nejnovější verze Google Analytics 4 (GA4).

„Pokud v online marketingu dokážete sbírat a používat data, umožňuje vám to lépe porozumět vašim zákazníkům a nabízet jim přesně to, co v danou chvíli potřebují.“ Říká Michal Scheiner, specialista na online reklamu z Marion Marketing

Nástroje od Googlu využívá ke sběru dat o návštěvnících svých stránek naprostá většina majitelů webů či e-shopů. A právě pro ně přichystal Google v roce 2023 zásadní změnu, které je nutné se přizpůsobit. Hojně rozšířená platforma Universal Analytics přestane od 1. 7. 2023 měřit a do té doby nasbíraná data budou v UA dostupná pouze další půlrok. Přechod na verzi Google Analytics 4 je tedy v tuto chvíli již nevyhnutelný a ve vašem vlastním zájmu je implementovat nový nástroj co nejdříve.

Nejlepší strategie: přechodné používání obou nástrojů

Jako ideální postup doporučujeme používat po přechodnou dobu oba nástroje současně, a to hned z několika důvodů.

  1. Zaprvé budete mít dostatek času na to, abyste se seznámili s novým datovým modelem – GA4 přeci jen pracuje i vypadá odlišně než Universal Analytics.
  2. Zadruhé stihnete GA4 propojit s dalšími nástroji, jako je například Google Ads, Google Tag Manager, Google Search Console a další.
  3. A konečně zatřetí si do 1. 7. 2023 stihnete v GA4 vytvořit historii dat, se kterými poté budete moci standardně pracovat.

Jako bonus získáte výhodu nad svými konkurenty, kteří budou s přechodem otálet a mohou tak přijít o užitečná data nebo se potýkat s jinými komplikacemi. 👍

Jaký je rozdíl mezi Universal Analytics a Google Analytics 4?

Jak už jsme zmínili, jedním z důvodů, proč na GA4 přejít co nejdřív je, že v principu, funkcionalitě i vzhledu se oba nástroje poměrně dost liší. Než se tedy s novou platformou naučíte pracovat, bude to vyžadovat trochu času a úsilí. Na druhou stranu se rozhodně nejedná o něco, co byste s trochou vůle nezvládli, nicméně mít dostatek času na seznámení s GA4 je velmi důležité.

Víte vlastně, proč Google na uživatele svých měřících nástrojů přichystal tak zásadní změnu?

Jedná se jednoduše o reakci na to, že svět internetu a chování uživatelů na něm se neustále mění a vyvíjí. Nenávratně pryč jsou doby, kdy se z jednoho počítače přihlašovalo více uživatelů. Dnes je naopak naprosto běžné, že jeden člověk používá hned několik různých zařízení s připojením na internet – počítač, telefon, tablet a další. Universal Analytics byl zjednodušeně popsáno postaven na analytice jednotlivých návštěv (sessions). GA4 oproti tomu odpovídá realitě, kde uživatelé běžně používají více zařízení a stojí na identifikaci konkrétního uživatele a jeho konkrétních událostí (events). K hlavním výhodám Google Analytics patří přesnější přehled o datech, vylepšené atribuční modely, jednodušší tvorba podrobných reportů či zjednodušené vytváření publik. Pokud budete mít měření dat pomocí GA4 na vašem webu nastavené správně, získáte tak náskok nad konkurencí a budete schopni lépe vyhodnocovat, které z jednotlivých marketingových aktivit jsou pro vás přínosné a kde jsou naopak nedostatky. Stejně tak budete díky přesnějším datům z minulosti schopni lépe předvídat vývoj nových kampaní.

Přechod na GA4 není důvodem k obavám

Pokud vám ze strany Googlu vynucený přechod na platformu Google Analytics 4 dělá starosti, rádi bychom vás uklidnili, že i vy to můžete v pohodě zvládnout. Klíčové ovšem v tuto chvíli je neotálet a s novým nástrojem začít pracovat co nejdříve. Abyste předešli jakýmkoliv komplikacím, bude nejlepší, pokud si s implementací GA4 necháte pomoci od specialistů z Marion Marketing, kteří s nástrojem už sami pracují. Právě webová analytika patří k oblastem, se kterou si naši klienti nechávají poradit nejčastěji. Záleží jen na vás, jestli budete chtít pomoci s nastavením a propojením nástroje s vaším webem, nebo necháte měření i následné zpracování a vyhodnocení dat kompletně na nás.

Neváhejte nás kontaktovat a domluvte si s námi nezávaznou konzultaci. Postaráme se o to, aby pro vás byl přechod na Google Analytics 4 bez problémů a nepřišli jste o žádná důležitá data.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email