Autor: Kristýna Stoklásková, Marketing s úsměvem


 

Tušíte, co mají společného Bill Gates, vaši rodiče a vy? Online marketing. Možná o tom ani nevíte, ale i vás online marketing zasahuje každý den. Pojďte tohoto úžasného nástroje využít ve prospěch vašeho byznysu. V článku vám ukážeme, proč byste online marketing rozhodně neměli přehlížet a jak se do něj pustit, když s ním zatím nemáte žádné (nebo jen špatné) zkušenosti.

Co je to vlastně online marketing?

Online marketing jsou veškeré aktivity, které vám pomáhají oslovit zákazníky a komunikovat s nimi pomocí internetu. Mnohé z nástrojů nebo kanálů online marketingu určitě sami znáte: třeba sociální sítě, e-mailing, SEO nebo placenou reklamu ve vyhledávačích.

Proč i váš byznys nutně potřebuje online marketing?

  1.       Lehce oslovíte nové zákazníky. Zasáhnete mnohem širší publikum a zvýšíte tak povědomí o svých produktech a službách. Na online marketingu je skvělé, že se díky němu dostanete i k lidem, kteří by se o vás jinak nikdy nedozvěděli.
  2.       Udržíte si stávající klienty. Díky online marketingu se svým zákazníkům můžete neustále připomínat. A to přesně v čase, kdy vás budou znova potřebovat. Koupili si od vás zásobu proteinu na měsíc? Co kdybyste se jim po čtyřech týdnech ozvali, jestli ho náhodou nepotřebují doplnit?
  3.       Snadno vybudujete vztahy se zákazníky. Díky sociálním sítím nebo e-mailům s nimi můžete být v kontaktu klidně každý den. Lehce od nich taky získáte zpětnou vazbu.
  4.       Jste non-stop na očích. Ve dne i v noci. Tohle byste s offline reklamou nedokázali. Umíte si představit, kolik by vás stály billboardy nebo reklamy v médiích, abyste měli stejný dosah jako sociální sítě?
  5.       Přesně změříte, jak byla vaše kampaň úspěšná. Kolik lidí si koupilo váš výrobek, protože vidělo reklamu v časopise? A kolik v televizi? Můžete jen hádat. S online marketingem máte přesná čísla. Víte, kolik lidí a jak zareagovalo na vaši kampaň. Díky tomu můžete investovat jen do komunikace, která vám skutečně přináší peníze.
  6.       A samozřejmě zvýšíte prodeje. Posunete svůj byznys na nový level.

Jaké jsou nástroje online marketingu a jak vám pomůžou?

SEO

Zákazníci k vám na web můžou chodit i bez jediné koruny za reklamu. Vážně! Kvalitní SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, vás dostane na přední příčky Googlu i Seznamu. Výsledky práce se SEO nejsou vidět hned, ale v dlouhodobém měřítku se vám vyplatí.

Příklad: Prodáváte psí krmivo. Napíšete článek na téma „jak vybrat psí krmivo“, který bude optimalizovaný pro vyhledávače a zároveň nabušený informacemi pro čtenáře. Váš budoucí klient si na Googlu vyhledá, jak vybrat to nejlepší krmivo pro svého miláčka. Najde váš článek. A protože jste mu v něm dali spoustu užitečných tipů, koukne i na vaši nabídku. A pravděpodobně nakoupí.

Zajímavost: Statistiky uvádějí, že společnosti s vlastním blogem mají o 55 % více návštěvníků na webu. To hlavně díky vyhledávačům a větší míře sdílení.

Sociální sítě

Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, LinkedIn… každá sociální síť je trochu jiná, ale jedno mají společné: lidé na nich rádi tráví čas. Spoustu času. Díky tomu své zákazníky zasáhnete na místě, kam se chodí sami dívat několikrát denně.

Sociální sítě vám pomůžou rozšířit povědomí o vaší značce, zvětšit komunitu zákazníků a taky s nimi být v neustálém kontaktu. Chcete, aby vaše profily vyrostly rychle? Použijte urychlovač: reklamu na sociálních sítích.

PPC reklama

Díky ní uvidí publikum vaše reklamy ve vyhledávačích i na sociálních sítích. Platíte pouze tehdy, když uživatel na reklamu klikne (odtud PPC = pay per click, plať za kliknutí). PPC reklama vám pomůže hned v několika oblastech:

  • Zvýšíte povědomí o značce. Zasáhnete díky ní lidi, kteří by na vás vůbec nenarazili.
  •  Získáte nové zákazníky. Odhaduje se, že člověk se s vaší nabídkou musí setkat alespoň 8x, než se rozhodne nakoupit. Díky cílené reklamě snadno zasáhnete jednoho člověka opakovaně a dovedete ho k nákupu.
  • Připomenete se stávajícím klientům. Vzpomínáte na příklad s proteinem ze začátku článku? Podobně můžete účinně připomínat i váš byznys přes tzv. remarketing.

Věděli jste, že lidé potřebují vidět reklamu alespoň 7x, než se rozhodnou ke koupi?

E-mailing

Říká se o něm, že je mrtvý, ale není to pravda. Jen s ním musíte umět pracovat. Je to příležitost dostat se do něčeho tak soukromého, jako je e-mailová schránka vašich zákazníků. A přesně na ně cílit.

Příklad: Pošlete hromadný e-mail na celou databázi: Kupte si naše šaty! To samozřejmě každý smaže.

Ale co takhle e-mailová série, která bude personalizovaná?

  1. Koupila jste si naše šaty. Ukážeme vám, jak se o ně starat, aby vám dlouho vydržely.
    2. S čím nejlépe kombinovat vaše nové šaty?
    3. Máme slevu na boty! Nehodily by se vám náhodou k těm šatům, které jste si u nás nedávno koupila?

B2B vs. B2C: je online marketing i pro vás?

Jsou vašimi zákazníky hlavně firmy? Pomocí online marketingu zvýšíte v B2B povědomí o své značce, vybudujete důvěru a stanete se autoritou ve svém oboru. Díky online marketingu vám začnou přicházet kvalitní poptávky.

Třeba na LinkedInu se dostanete k managerům a ředitelům firem, navážete s nimi vztah a snadněji uzavřete byznys. Hodí se pro vás i obsahový marketing, blog s kvalitními články optimalizovaný pro vyhledávače.

Pokud podnikáte v B2C, je pro vás online marketing jasnou volbou. Sociální sítě a PPC reklamy vám umožní dostat se k novým a novým zákazníkům a přitom si udržet ty stávající. Díky e-mailingu s nimi budete budovat vztah a neustále se jim připomínat. Online marketing je pro vás nejsnadnější cestou, jak se svými zákazníky komunikovat a prodávat jim.

Jak začít s online marketingem, když jste ho nikdy nedělali?

Pojďte se do toho rovnou pustit. Máme pro vás čtyři kroky, jak s online marketingem začít. Aby to pro vás bylo jednodušší, ukážeme si celý postup na příkladu.

1.      Cíl: co vám to přinese?

Na začátku si stanovte cíl. Co od online marketingu chcete? Proč s ním začínáte a za jak dlouho potřebujete vidět výsledky?

Příklad: Řekněme, že jste firma vyrábějící přírodní kosmetiku. Stanovíte si, do půl roku zvýšíte objednávky svých luxusních šamponů o 15 %.

2.      Cílová skupina: kdo ode mě nakoupí?

Pokud to ještě nevíte, zamyslete se: kdo je váš ideální zákazník? Kdo si koupí váš výrobek nebo službu a proč?

Příklad: Vašimi zákaznicemi jsou ženy ve věku 35–50 let, které mají vyšší příjmy, pracují jako manažerky nebo na jiné vysoce placené pozici. Pro svou práci potřebují vypadat dobře, ale nechtějí trávit hodiny v kadeřnictví. Rády investují do kvalitního šamponu, který jejich vlasy dobře vyživí, udrží je zdravé, lesklé a krásné.

3.      Zákazníci: Kde je najít?

Teď už víte, koho chcete oslovit. Kde v online prostoru se vaši zákazníci nejčastěji pohybují?

Příklad: Když vaše zákaznice nepracují, rády se baví na sociálních sítích. Investujete proto do PPC reklamy na Facebooku a Instagramu, kde budete své šampony propagovat.

4.      Měření: povedlo se?

Abyste v online marketingu nestříleli naslepo, musíte si změřit, zda se vám cíle podařilo dosáhnout. K tomu potřebujete mít nastavený měřící nástroj, pro PPC reklamy třeba Google Analytics 4.

Příklad: Z Google Analytics 4 vyčtete, kolik zákazníků k vám na web přišlo z reklamy, kolik z vyhledávačů a kolik jinou cestou. Jen díky tomu budete schopni určit, zda se vám investice do PPC reklamy vyplatila.  

Jde dělat online marketing S ÚSMĚVEM?

Přijde vám celý online marketing složitý? Nebo už jste ho třeba někdy zkoušeli, ale nikdy jste nebyli spokojení? V jedné věci se od offline marketingu neliší: potřebujete komplexní strategii, aby vám přinesl výsledky.

Nahodilé aktivity – třeba jeden měsíc na LinkedInu, další na Instagramu, pak jednorázově investovaných 10 000 Kč do PPC a dva články na blogu – z vás jen vysají peníze a energii.

Pokud nechcete online marketing jen zkoušet, ale obout se do něj a dosáhnout výsledků, pojďte do toho s námi. V Marketingu S ÚSMĚVEM pro vás vytvoříme komplexní strategii, díky které váš byznys konečně poroste a ponese ovoce.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Email